Jak znaleźć swój wyróżnik na rynku?

7

lipiec, 2020

Największym wyzwaniem, z którym mierzysz się każdego dnia, jest odpowiedź na pytania: w co zainwestować swój czas? Na czym się skoncentrować i komu zapłacić najcenniejszą walutą – własną uwagą? Co czytać, co przeglądać, skąd czerpać wiedzę? Wreszcie – jak wykorzystać informacje? A dalej – jak nie zwariować, kiedy inni są widoczni wszędzie, wyskakują z „lodówki”, a Tobie wydaje się, że nie masz na siebie pomysłu?

Marka – skaranie boskie

Moda ma to do siebie, że im bardziej egzotycznych i tajemniczych zjawisk dotyczy, tym szybciej rozprzestrzenia się po świecie. Obco brzmiące pojęcia, wyraziste wzory, niespotykane praktyki, czy rewolucyjne propozycje, przyciągają uwagę. Budują wrażenie, że właśnie teraz będzie inaczej. „W końcu” ktoś odkrył metodę, dzięki której zmienisz swoje życie. Włożysz drogą bluzeczkę, zastosujesz schemat, pójdziesz na szkolenie i w trymiga staniesz się innym człowiekiem. Ludzie będą się Tobą interesować, zyskasz klientów, a na koncie coraz rzadziej będzie pojawiać się komunikat: „Wyczerpałeś środki”.

Jak się domyślasz, świat tak nie działa, a większość z tego, co obserwujemy na co dzień, jest iluzją stworzoną na potrzebę chwili.

Rzeczywista marka osobista to nie promocja na Facebooku, ale poszukiwanie głębokich odpowiedzi na stoickie pytania:

  • Co myślisz o sobie i jak się z tym czujesz?
  • Co myślą o Tobie ważne dla Ciebie osoby i dlaczego są one dla Ciebie ważne?
  • Co myślisz o świecie i dlaczego tak, a nie inaczej?

Jeśli marka to dla Ciebie zewnętrzny konstrukt, który oceniasz po tym, ile osób Ciebie zna, lajkuje Twoje posty i emocjonuje się na Twój widok, to wówczas Twoja marka jest wypracowanym wytworem promocyjnym. Daje Ci on poczucie, że robisz coś istotnego, a świat wokół Ciebie nie istnieje. Istniejesz tylko Ty.

Jeśli z kolei marka jest Twoją filozofią życia, a więc sposobem radzenia sobie z rzeczywistością, poszukiwania siebie w świecie, dzięki zadawaniu niewygodnych pytań, to tak – budujesz swoją rzeczywistą markę.

 

Jak znaleźć wyróżnik na rynku?

Znasz powiedzenie “wyróżnij się albo zgiń!”?? Taki tytuł nosi też książka Jacka Trout’a, kultowa pozycja dla wszystkich, którzy zajmują się marketingiem. Wyjaśnia ona na bardzo wielu przykładach – w jaki sposób należy myśleć o wyróżnialności i szukać swoich przewag na rynku.

Chodzi właśnie o kształtowanie w umysłach klientów takiego wizerunku marki, który będzie ją wyróżniał na tle konkurencji, czyli o pozycjonowanie. Bycie innym od wszystkich daje przewagę. 

Budując markę osobistą musisz zdefiniować i rozwijać to, co Cię wyróżnia na rynku. To dlaczego ludzie chcą z Tobą przebywać, budować relacje, kupować od Ciebie.  Mogę Ci podpowiedzieć sprawdzone metody jak to zrobić. 

 

Referencje

Pierwszą z nich jest poproszenie ważnych dla Ciebie osób (przyjaciół, partnerów biznesowych, klientów, kontrahentów) o opinię na Twój temat. Innymi słowy musisz pozyskać referencje, z których wyłuskasz to, co inni widzą w Tobie, co w Tobie cenią, na co zwracają uwagę. To naprawdę świetny sposób budowania własnego wyróżnika, a co więcej weryfikowania tego, czy jesteś na torach. Czy reputacja, którą już masz jest tym, na czym Ci zależy.

Oczy klienta

Drugą metodą na szukanie własnego wyróżnika jest spojrzenie na siebie oczami klienta i poszukanie odpowiedzi na pytanie, które nieświadomie klienci zawsze sobie zadają. To pytanie brzmi: Co jest dla mnie ważne w marce, firmie, którą wybieram? Gdybyś był klientem, dlaczego wybrałbyś właśnie siebie? Co jest takiego w y r ó ż n i a j ą c e g o  w Tobie, czego nie ma u innych? W czym jesteś wyjątkowy? Co spowodowało, że zacząłeś współpracę właśnie ze mną?

Wartości

Walt Disney, Thomas Edison, Margaret Thatcher, Steve Jobs, Winston Churchill, Barack Obama, Gary Vaynerchuk, Neil Patel, Jurek Owsiak, Michał Szafrański, Martyna Wojciechowska, Ewa Chodakowska. Co takiego mają Ci ludzie czego brakuje innym? Poza samodyscypliną i metodycznym podejściem do budowania własnej marki (będziemy o tym pisać niżej) mają wyraźny system wartości, który nadaje pęd ich działaniom. Dzięki temu mogą pokonywać przeszkody za każdym razem realizując swoje cele. Ich świat kręci się wokół kwestii , które są dla nich ważne.

 

System wartości jest jednym z najważniejszych punktów naszego życia.Często jednak trudno go nazwać, a jeszcze trudniej przestrzegać, kiedy jest się wystawionym na próbę. Aby odpowiedzialnie przejść do budowania marki osobistej proponuję Ci zastanowić się, a następnie spisać listę wartości, którymi kierujesz się w życiu i w pracy. Najlepiej zrobić to w 4 krokach:

  • na czystej kartce wypisz 30 wartości, które przychodzą Ci do głowy, kiedy myślisz o tym, co jest dla Ciebie ważne,
  • Następnie ogranicz ich liczbę do 15,
  • Kolejno, zakreśl tylko 5. Te ostatnie są tymi kluczowymi, które napędzają Ciebie jako człowieka.
  • Na końcu zaś wybierz JEDNĄ główną wartość. Ale taką, która jest tym, co ROBISZ, a nie tym co mówisz.

 

Twoja manifestacja

Teraz zdradzę Ci tajemnicę skutecznego budowania marki osobistej. Wiele tzw. „marek osobistych” koncentruje się na rzeczach od siebie niezależnych i w dużej mierze zewnętrznych. Utożsamiają personal branding z facebookowy blichtrem i celebryckim życiem. Jeśli popatrzymy na nasz rynek, również daje się zauważyć osoby, które wyskakują z lodówki, ale nic ze sobą nie niosą. 

Silna marka osobista, to marka świadoma. To marka o silnym kręgosłupie wartości. To marka będąca punktem odniesienia. To marka, która urzeczywistnia to, o co jej chodzi w życiu. Co jest dla niej ważne. Co jest jej kluczową wartością, którą… manifestuje w działaniu!

Musisz wybrać co jest dla Ciebie ważne, a następnie podejmując określone aktywności (zgodne z tym, co czujesz) dążyć do realizacji tej wartości. Na tym polega istota marki osobistej.

Przykład? 

Jedną z kluczowych wartości Martyny Wojciechowskiej jest poczucie wolności i niezależności. Widać to poprzez Jej działanie. Wystarczy, że napiszę, że to Kobieta na Krańcu Świata, która zdobyła Koronę Ziemi. Brała udział w najtrudniejszych rajdach wyścigowych (Dakar), współpracuje z PAH, National Geographic czy WWF Polska. Jej życie to manifestacja idei wolności.

Kojarzysz film Hitch? Komedię romantyczną z Willem Smithem i Evą Mendes, w której tytułowy bohater, Alex Hitchens pomaga nieśmiałym mężczyznom podrywać piękne dziewczyny? To najlepszy doradca przeciętnego faceta, dla którego wartością o jaką walczy (przez dużą część własnego życia nieświadomie)  jest miłość.

 

Wolność, miłość, bezpieczeństwo? To ma być jedna kluczowa wartość, która nadaje sens działaniom i buduje świat, wokół którego kręci się Twoja marka. Im lepiej manifestujesz ją w działaniu, tym jesteś wyraźniejszy i budujesz silniejszą markę. That’s all!

Wsparcie bloga