A Ty jaką markę budujesz? Love Brand, Trust Brand, Do Brand.

18

sierpień, 2020

Nie jest ważne kim jesteś- trenerem personalnym, programistą, prowadzisz sklep z odzieżą, sprzedajesz nieruchomości czy naprawiasz zegarki. W każdej z tych ról jesteś sprzedawcą. Twoja praca – w wymiarze ekonomicznym – sprowadza się do wpływu na Twoje konto określonej sumy pieniędzy za rozwiązanie problemu. Twoja skuteczność wprost proporcjonalnie wpływa na tempo rozrastania się Twojego konta. 

Spójrz. Moja przygoda ze sprzedażą zaczęła się od rynku nieruchomości. Od kiedy w 2008 roku zacząłem pracę na rynku, często zadawałem sobie pytanie: czy klient szukając mieszkania, szuka agenta czy produktu? Dobrej oferty czy zaufanego doradcy? Jaką potrzebę klient chce zaspokoić? Znaleźć atrakcyjne dwupokojowe mieszkanie bądź szybko sprzedać nieruchomość, czy może ZYSKAĆ poczucie bezpieczeństwa, satysfakcji, komfortu, realizacji? 

 

Co tak naprawdę kupują klienci

Dziś już wiem, że klienci nie szukają ani agentów, ani ofert, ani tym bardziej produktów – w naszym przypadku mieszkań. Szukają natomiast sposobów realizacji ich potrzeb. Zakup czy sprzedaż mieszkania nie jest celem działania klienta. To droga prowadząca go do osiągnięcia czegoś więcej. Znalezienia nowej przestrzeni do życia, zagwarantowania sobie większego poczucia bezpieczeństwa, czy komfortu. Jak mówi Agnieszka Walczak-Skałecka: 

Klienta interesuje rezultat w postaci swoistego rachunku racjonalno-emocjonalnego. A więc to na ile ostateczny wybór jest satysfakcjonujący pod kątem użyteczności czy finansów oraz jakie emocje i doświadczenia towarzyszyły całemu procesowi.

Sprawdziłem to na własnej skórze i wiem, że reprezentując swoją postawą określone wartości (pewność siebie, eksperckość, zaufanie) mam większą szansę nie tylko zrozumieć właściwe motywacje klienta, ale przede wszystkim wpasować się w  profil jego oczekiwań. Dzięki temu mogę sprzedawać więcej, szybciej, wysoko-marżowo. Czyli tak, jak potrzebuje większość handlowców, firm. Prawda?  To “coś” co czyni Cię bardziej wartościowym w oczach klienta, coś za co klient jest w stanie zapłacić więcej, to marka osobista – klucz do Twojego sukcesu.

 

Czym jest marka osobista?

Marka osobista, to wszystko co jest związane z daną osobą – jej postawa, zachowanie, wygląd, jakość relacji, wizerunek etc. To co  ma wpływ na jej stosunek do siebie, do świata i do innych. I w drugą stronę, jaki stosunek mają inni i świat do tej osoby. 

Marka osobista, to sposób w jaki myślisz o sobie i świecie wokół. Ale też efekt  tego, KIM jesteś dla innych poprzez to, że JESTEŚ.

Każdy z nas buduje jakąś markę. Najłatwiej zdać sobie z tego sprawę w chwili, kiedy zostaniesz poddany ocenie przez klienta. W teorii personal brandingu można wyróżnić trzy typy marek, wokół których możesz budować swoją przewagę: LoveBrands, TrustBrand i DoBrands. 

  1. LoveBrands to marki, które budują swój świat wokół wartości. Koncentrują się na ideach, pasji,  na potrzebie bycia częścią czegoś wielkiego i chęcią zmiany świata. Reprezentują „miękką” stronę rzeczywistości, ludzkiej natury, nie sprowadzając wszystkiego do wymiaru finansowego. To marki, wobec których nie można przejść obojętnie. Można je kochać, albo nienawidzić, ale nie sposób być „po środku”. Taką marką osobistą jest na przykład Jurek Owsiak czy Martyna Wojciechowska. 
  2. TrustBrand, to z kolei marki bazujące na budowaniu zaufania. Ich idea skoncentrowana jest na założeniu, że klienci wybiorą taką markę ponieważ wierzą, że to ona najlepiej zrealizuje złożoną obietnicę. Takie marki opierają się na dostarczaniu poczucia zrozumienia, bezpieczeństwa, wiedzy, informacji, rozrywki.
  3. DoBrand, to marki które są „przedmiotami”. Klienci je wybierają i kupują, ze względów na korzyści materialne. Na przykład, ponieważ zyskują największe zniżki, dodatkowe bonusy, czas. Nie liczy się nic, poza zaspokojeniem ich potrzeby niskimi nakładami. Przykładem takiej marki, jest agent nieruchomości, który walczy ceną, godzi się na śmieciowe warunki, nie przywiązuje wagi do swojej reputacji.

Najsilniejszy typ marek to oczywiście LoveBrand. Budując taką markę zyskujesz:

  • wyższą lojalność, która może przekładać się na polecenia,
  • dobrą reputację i pozytywne opinie wśród klientów,
  • ambasadorów potrafiących walczyć o Twoje dobre imię, kiedy jest zagrożone.

Podsumowując. Marka osobista to całokształt d o ś w i a d c z e ń (wrażeń, przekonań, skojarzeń, emocji, zachowań etc.), które towarzyszą innym, w kontakcie z Tobą. Świadome jej budowanie pozwala efektywniej osiągać zakładane rezultaty, pozostając przy tym normalnym, zdrowym człowiekiem. Bycie świadomym tego kim jesteś i w jakim celu robisz to, co robisz, przede wszystkim pozwala czuć się dobrze ze sobą. To dbałość o  r e p u t a c j ę eksperta rynku, dzięki której pozyskujesz klientów, budujesz silną pozycję, sprzedajesz więcej.

Najlepszą drogą do tego jest budowa własnego świata wokół idei, które jednoczą ludzi w jednym celu i nadają większy sens rzeczywistości. Bądź LoveBrand!

Photo by NeONBRAND on Unsplash

Wsparcie bloga