Kiedy działasz na rynku, w jakiejkolwiek branży, chcąc nie chcąc budujesz swoją markę. Możesz więc nie robić nic szczególnego i liczyć, że jakoś to będzie, ale możesz też działać świadomie, budując ją w sposób zaplanowany i zgodnie z tym, jak chcesz, aby była postrzegana. Przyjmij więc ode mnie 5 cennych porad marketingu osobistego.
Stwórz własny program marketingowy
Większość osób nie wie co ma robić na rzecz budowania własnej marki z dwóch powodów. Po pierwsze, nie odpowiada sobie na pytanie PO CO chce to robić , a po drugie nie narzuca sobie “ram działania”. Te ramy to nic innego, jak jednoznaczny pomysł na tworzenie wartości dla klientów.
Zbuduj własny program marketingowy, czyli stałe działanie, skierowane do określonej grupy z powtarzalną formą treści, aby przyzwyczaić publiczność do pewnego schematu. Ta treść powinna być wartościowa i dotyczyć określonej tematyki. A sam program mieć na za zadanie konkretny cel. Tym celem może być wzrost ruchu na stronie, członków grupy na Facebooku, subskrybentów newslettera czy wyświetleń kanału na YT. A wszystko po to, aby w odpowiednim czasie móc skierować do już własnej społeczności wybraną ofertę (np. kursu, szkolenia, książki).
Przykładem mogą być cotygodniowe video porady na temat sprzedaży, piątkowe newslettery “z linii frontu”, cykliczny podcast w formie wywiadów z ciekawymi osobami czy comiesięczne, naładowane wiedzą artykuły eksperckie z Twojej branży.
Dobierz kluczowe aktywności
W sprzedaży musisz wykonywać określone aktywności, aby osiągać założone cele np. zimne telefony, spotkania z klientami, składanie ofert. Budując markę osobistą sprzedajesz siebie, musisz więc wybrać zestaw takich działań, które zrealizują Twoje cele. To ma być zbiór prostych aktywności, które będziesz w stanie wykonywać systematycznie, bo tylko wówczas będą umacniały Twój wizerunek.
Co to możesz zrobić, aby budować pozycję eksperta?
- Regularnie pisz na swoim blogu artykuły np. typu case study, w których opisujesz swój sposób działania
- Pisz artykuły eksperckie do lokalnej prasy. Nawet jeśli trzeba będzie za nie zapłacić – warto, bo to te forma reklamy. Często jednak redaktor będzie Ci wdzięczny za gotowy materiał.
- Organizuj atrakcyjne spotkania dla swojej społeczności w social mediach – live z poradami, pytania i odpowiedzi, tutoriale, itp. nie tylko łatwiej Cię zapamiętają, ale nawiążecie relację. Chętniej od Ciebie kupią, ale też chętnie przyprowadzą znajomych.
- Chwal się pozytywnymi opiniami zadowolonych klientów – potęga rekomendacji jest większa niż Ci się wydaje.
Zaprezentuj się z najlepszej strony
Elevator pitch czyli mowa w windzie to krótkie przedstawienie się, którego celem jest szybkie opowiedzenie o sobie najważniejszych rzeczy, kiedy masz naprawdę niewiele czasu. To esencja tego, co dana osoba ma zapamiętać po spotkaniu z Tobą. Jak w szybkiej randce – masz kilka chwil na to, żeby wzbudzić zainteresowanie, albo … następny.
Jak ją sobie łatwo przygotować? Wystarczą 3 informacje
- KTO – w przemowie zawrzyj odpowiedź na pytanie, kim jesteś jaką masz ofertę, ale uwaga, nie chodzi o przechwałki -myśl o kliencie.
- CO – opowiedz w skrócie co robisz/czym się zajmujesz;
- KOMU –kto jest Twoim klientem i jaki jego problem rozwiązujesz.
Przykład:
„Nazywam się Piotr Kowalski. Jestem agentem nieruchomości i pomagam młodym ludziom znaleźć ich pierwsze mieszkanie. Działam na rynku już od 5 lat i większość klientów przychodzi do mnie z polecenia zadowolonych znajomych”
Automatyzuj powtarzalne działania
Jeśli chcesz aktywnie budować swoją markę, musisz aktywnie poszerzać grono ludzi w swoim otoczeniu. Jak najprościej to zrobić? Zapraszaj poznane niedawno osoby , do swojego grona znajomych na Facebooku lub LinkedIn, proś o polecanie swoich usług, buduj społeczność wokół swojej marki np. w formie grupy na Facebooku, komentuj artykuły, w których możesz wykazać się swoimi kompetencjami.
To czasem może być czasochłonne, ale możesz przecież zautomatyzować pewne czynności, np. wiadomość powitalną przy zapraszaniu nowych osób.Przyznaj, że też chętniej klikniesz “akceptuj” , jeśli widzisz, że ktoś się przedstawił, napisał, dlaczego chce być Twoim znajomym lub co może Tobie zaoferować. Masz już przygotowaną przemowę w windzie, więc dodaj dane kontaktowe i gotowe.
A to przykład wiadomości powitalnej, którą otrzyma każdy nowy członek grupy Facebooku
Hej, tu administrator grupy – Łukasz Kruszewski 🙂
Cieszę się, że i Ty do niej dołączasz. Pod warunkiem oczywiście, że interesuje Cię praktyczny wymiar marketingu, bo głównie na to tu możesz liczyć.Ja od lat odpowiadam za marketing i rozwój sieci ogólnopolskiego biura Freedom Nieruchomości oraz prowadzę niezależne studio marketingowe Phenomen. Z niejednego pieca chleb jadłem i pracowałem z wieloma klientami z różnych branż, więc mam niejeden sukces, ale i niejeden fuckup na koncie.Chętnie podzielę się swoim doświadczeniem.
Nasi grupowicze wymieniają się tu radami i pomysłami na nieszablonowe działania oraz dzielą problemami, które wspólnie staramy się rozwiązywać, bo w grupie zawsze jest łatwiej, prawda?
Rozgość się więc i do zobaczenia 🙂
Jeśli interesuje Cię konkretnie marketing nieruchomości, to zapraszam też do mojego sklepu: https://sklep.lukaszkruszewski.pl/
Bądź wystarczająco dobry
Kiedy działasz na rzecz budowania własnej reputacji, nie myśl o świecie idealnym, nie porównuj się z innymi. Nie bój się popełniać błędów, próbować, szukać pomysłu na siebie. Podejmuj określone działania, ale też nie bój się z nich rezygnować jeśli nie widzisz efektu. Byle nie za szybko! W początkowym etapie chodzi o to, aby szybko zdobywać nowe doświadczenia, a nie szybko odpuszczać. Budowanie marki wymaga czasu.
Dlatego lepiej coś robić i być wystarczająco dobrym na dany moment, niż zwlekać aż będzie idealny czas, miejsce, okoliczności. Kiedy to zaakceptujesz łatwiej i szybciej będziesz zdobywać doświadczenie, szybciej się uczyć, a w efekcie osiągać coraz lepsze rezultaty.
Wiesz juz od czego zacząć?
No to… Działaj!