Jak prowadzić własnego bloga. Piguła.

2

Cze, 2020

Blog to Twoje własne medium rozwoju osobistego, budowania wizerunku marki, kontaktu z klientami i wywierania wpływu na określoną grupę odbiorców. Uważam, że jest to jedna z najskuteczniejszych form budowania marki osobistej i pozyskiwania klientów. W tym artykule przeczytasz jak prowadzić własnego bloga. 

Lubimy sięgać po rzeczy egzotyczne zapominając, że największa magia dzieje się w najprostszych rozwiązaniach. Na placach ręki jestem w stanie policzyć warte uwagi blogi w branży nieruchomości, a przecież agentów jest ponad 20 tysięcy. Oczywiście prowadzenie takiego kanału wymaga dużo pracy, zaangażowania i poświęcenia, ale przecież wszystko inne w życiu, co ma przynieść oczekiwane rezultaty, również.

Jak zacząć?

Żeby zacząć wystarczy założyć konto na jednej z bezpłatnych platform jak wordpress.com, blogspot.com Jeśli masz już swoją stronę www, prawdopodobnie jest na niej możliwość dodawania treści, a to nic innego jak właśnie blog. Jeśli nie masz, a chcesz od razu zrobić to profesjonalnie, na własnej domenie w sieci znajdziesz mnóstwo poradników jak to zrobić.  Ta opcja wymaga zainwestowania pewnych środków chociażby w wykupienie domeny i opłatę hostingową.  Nie będziemy jednak skupiać na kwestiach technicznych, a przejdziemy do tej bardziej merytorycznej. 

Twoim zadaniem jest tworzenie treści, a celem budowa marki i sprzedaż. Dlatego nawet zachęcam Cię do zainwestowania w specjalistę, który pomoże Ci wszystko dobrze ustawić, abyś y w tym czasie mógł się skupić się na swoim biznesie.

Z doświadczenia wiem, że wiele osób nie zaczyna blogować właśnie dlatego, że przerastają je kwestie technicznie. Bądź sprytniejszy. Przygotowując się do prowadzenie bloga musisz odpowiedzieć sobie na te same pytania, które już pojawiały się w planie komunikacji. Do kogo będziesz pisał i dlaczego. Co chcesz powiedzieć, jaki problem rozwiązujesz itd. 

Prowadzić bloga możesz zarówno pod marką własną, jak i np. na firmowej stronie. Jeśli będziesz dawał  wartość, czytelnicy i tak Cię znajdą.

Dlaczego blog?

Blog pozwala Ci zbudować własną, dość niezależną przestrzeń komunikacji i wpływu społecznego. Pozwala nawiązywać relacje z Twoimi klientami i budować poczucie lojalności. Ludzie czytają Twoje artykuły, komentują, udostępniają, utożsamiając się z tym, co tworzysz.

To również doskonałe narzędzie promocji Twoich produktów: ofert, poradników, kursów, książek, usług. Ludzie kupują od tych, których lubią i którym ufają. Blog pozwala zbudować te wartości.

Budujesz społeczność, czyli najcenniejszą walutę personal brandingu. Możesz mieć świetny wizerunek, ale jeśli wokół Ciebie nie ma właściwych osób, na nic zdadzą się wielkie hasła. Blog umożliwia budowanie nie tylko społeczności czytelników czy fanów, ale również „prenumeratorów” Twoich aktywności, z którymi możesz się komunikować.

Zyskujesz status eksperta. Regularne pisanie o istotnych i przydatnych tematach nadaje Ci pozycję specjalisty w danej dziedzinie. Dzięki temu możesz łatwiej pozyskiwać klientów, ponieważ w kontakcie z nimi „na starcie” masz dobrą reputację. 

 

Jak dobierać tematy?

Zakładam, że jeśli decydujesz się na pisanie bloga, treści jakie zamierzasz tworzyć są w pewien sposób dla Ciebie oczywiste. Znasz się przecież na swojej branży, znasz grupę docelową i jej potrzeby. Dzięki temu masz bagaż przekonań i wiedzy, czego Twoi klienci najbardziej potrzebują.

Jednak z biegiem czasu tematy artykułów nie będą przychodzić Ci do głowy tak łatwo, jak na początku. Rutyna a także zmęczenie materiału w naturalny sposób blokują kreatywność a co za tym idzie wenę. I tutaj wkraczają tipy, które pomogą Ci z jednej strony zachować ciągłość pisania. Z drugiej “podkręcać” blog pod kątem SEO.

Oto kilka sprawdzonych technik, które pomogą Ci wykrzesać więcej praktycznych treści na bloga.

  • Ankieta wśród czytelników – często trzeba to przypominać, że największym skarbem i są Twoi czytelnicy. Zapytaj ich przed jakimi wyzwaniami aktualnie stoją? O czym chcieliby poczytać, co sprawia im największą trudność w pracy, życiu? Taką ankietę możesz w szybki sposób zrobić korzystając na przykład z formularzy google
  • Social listening – z pewnością Twoja obecność w mediach społecznościowych to kilka godzin dziennie przed ekranem. Wierzę, że większość tego czasu spędzasz produktywnie:) Możesz jeszcze bardziej go wyśrubować wsłuchując się w to, co mówią Twoi klienci (np. na grupach, na fanpage’ach, na prywatnych profilach etc.) Social media to morze wiedzy o tym, co ludzi boli. Wystarczy nasłuchiwać i wyłapywać te problemy a potem przekuć je w treści.
  • Inne blogi – inne blogi branżowe, podcasty czy serwisy nie są Twoją konkurencją. Można mądrze wykorzystać ich doświadczenie i siłę audytorium, i tam szukać inspiracji. Inni autorzy przecież też starają się pisać, w taki sposób aby dostarczać wartość swoim klientom. Możesz analizować takie treści i zastanowić się jak inaczej, można opowiedzieć na tę samą historię. Po swojemu.
  • Własne doświadczenia – Twoje codzienne życie zawodowe, ale i prywatne, to również worek inspiracji. Nosisz się z wieloma trudnościami, które mogą być doskonałym tematem dla Twoich czytelników. Jedyne czego potrzebujesz to wrażliwości aby notować potencjalne tematy na treści. Nie chodzi o to, abyś zabierał pracę do domu lecz wyłapywać jak codzienne zawodowe wyzwania przekuć w atrakcyjne dla klientów treści.
  • Trendy google – i ostatni trik, który naprawdę bardzo rzadko jest używany. Google – chyba na równi z ankietami – jest doskonałym źródłem wiedzy czego chcą Twoi klienci. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać jakiś aktualnie gorący temat, poprzedzić go popularną formułą (jak, kiedy, dlaczego) i masz rozwiązanie. Świetny przykład – tu akurat w formie jak stworzyć opis produktu – znajdziesz na blogu Pawła Kępy, który krok po kroku rozpisał jak się za to zabrać. Polecam.

 

Reklama i promocja bloga

Tak jak dobra oferta sama się nie sprzeda, tak dobrej jakości treści również potrzebują odrobiny wsparcia w promocji. Największym demonem marketingu jest szlifowanie produktu, a zapominanie o jego reklamie. O tym, że z przekazem należy dotrzeć do odpowiednich osób, zainteresować ich i zachęcić do pozostania z Tobą.

Dwie kluczowe kwestie przy podejmowaniu decyzji o zakładaniu i prowadzeniu bloga to tematyka i promocja. Z tematyką mam nadzieję,  już jesteśmy w domu. Wiesz przecież czym chcesz się zajmować i kto jest Twoim klientem teraz chcę się z Tobą podzielić kilkoma sposobami na skuteczną promocję.

  • Wyszukiwarka google. Jeszcze kilka lat temu napisałbym Ci, abyś tworząc treści dużą uwagę przykładał do tego, jak widzi je Google. Czy się poprawnie indeksują i czy są atrakcyjne dla robotów wyszukiwarki. To bez wątpienia ważne, aby w googlarce wszystko grało, jednak obecnie  bardziej liczy się treść dla użytkownika niż dla robota. Dlatego pisz o tym, co naprawdę interesuje Twoich klientów. Pisz o rozwiązaniach ich problemów, o tym co ich frustruje, co im może ułatwić życie.
  • Social media. Mimo wciąż spadających zasięgów, media społecznościowe są nadal świetnym kanałem promocji. Własny fanpage, a tym bardziej  grupa, pozwolą Ci mieć kontakt z czytelnikami i dostarczać im nowe treści.
  • Newsletter. Podstawa, o której sam zaczynając zapomniałem. Mailingi są najskuteczniejszą formą komunikacji marketingowej, dlatego już od początku buduj bazę. Wystarczy, że umożliwisz zapis na listę czytelników i będziesz mógł powiadamiać czytelników o nowych wpisach. Proste rzeczy są najskuteczniejsze, bo pozwalają wystartować!
  • Pisz, pisz, pisz. Tak jak w sprzedaży musisz dzwonić i spotykać się z klientami, tak i przy prowadzeniu bloga podstawową aktywnością powinno być pisanie. Nic samo się nie zrobi. Ważna jest regularność. Mierz siły na zamiary, ale też nie zamęcz czytelnika, opcja raz na tydzień, jest optymalna, ale lepiej pisać raz w miesiącu niż wyprztykać się z zapału po 4 tygodniach.  I załóż od razu, że to normalna praca. Między bajki włóż tezy, że liczy się pasja i możesz pisać, kiedy masz wenę. Stephen King pisał 6 godzin dziennie traktując to jako normalne zadania. Wena nie jest czymś co przychodzi znikąd. Jest efektem aktywności.
  • Wywiady. Świetnym pomysłem na szybką promocję bloga jest przeprowadzenie kilku wywiadów z osobami już znanymi w jakimś środowisku. Kiedy sam zaczynałem taką przygodę przeprowadziłem wywiady z marketerami czy właścicielami biznesów – również np. Serwisów internetowych – co pomogło mi na starcie zbudować większy zasięg.
  • Obserwowanie i komentowanie i innych blogów. Pamiętaj, że nie jesteś w próżni, a inni blogerzy czy twórcy internetowi są Twoim sprzymierzeńcem. Obserwuj inne blogi czy kanały, udostępniaj ich treści, komentuj i wchodź w interakcje. Dzięki temu zostaniesz zauważony i część użytkowników innego bloga może pojawić się u Ciebie. Jeśli prowadzisz lokalny kanał możesz obserwować i aktywizować się na lokalnych blogach 

Wybierz, którąś z tych metod i zacznij działać. A jak będziesz potrzebować więcej, jestem przekonany, że wówczas będziesz już na takim poziomie który pozwoli Ci samemu szukać rozwiązać. Teraz, zacznij!

Jak pisać, aby chętnie czytali

Bez czytelników nawet najlepsze treści nie zbudują wartości. Dlatego jeśli już przyciągniesz czytelników na bloga, musisz ich ugościć po królewsku. Zapewnić im komfortową konsumpcję treści, ułatwić pogłębienie tematu, znalezienie tego, czego  szukają oraz najważniejsze – dać powód, aby chcieli wrócić.

Zadbaj o podstawy a więc, jak pisać dobre treści:

  • Pamiętaj, że im więcej treści, tym większy jest także deficyt uwagi.  Dlatego napisany tekst skróć o 25% do 30%. Ja zawsze tak robię, dzięki czemu artykuł się konkretyzuje i zyskuje na zwięzłości. Uwierzysz, że w pierwszej wersji ten wpis był dwa razy dłuższy?
  • Pisz teksty użytkowe. Szczególnie dla klientów, którzy nie mają czasu zastanawiać się nad istotą rzeczy, tylko potrzebuję tzw. bodźcowania. Chodzi o szybkie dostarczenia przydatnych narzędzi. Jeśli na początku każdego tekstu jesteś w stanie w 3-4 punktach napisać, jaką on daje rzeczywistą korzyść – jest dobrze.
  • Pracuj nad przejrzystością tekstu. Stosuj podział na akapity (jeden wątek – jeden akapit), dawaj śródtytuły (informacyjne, stanowiące tzw. mikro treść), czy wyliczenia (pomagają one także w zapamiętywaniu i porządkowaniu myśli). Pisz proste zdania (pojedyncze, krótkie – od około 10-20 słów)
  • Zadbaj o czytelność. Wyrównanie tekstu (do lewej strony), kolor czcionki i tła (łatwiej się czyta ciemną czcionkę na jasnym tle – nie odwrotnie), wybór kroju  (bezszeryfowa, w rozmiarze 12-14, prosta), .
  • Zadbaj o konwersyjność. Używaj strony czynnej oraz czasowników, które dodają dynamizmu i są nośnikiem informacji. Polecam też pisanie na „Ty”, co zmniejsza dystans i bardziej przemawia do wyobraźni. Stosuj także pytania (szczególnie w śródtytułach), które zachęcają do czytania dalej. Podkreślaj bądź pogrubiaj najważniejsze rzeczy, co pozwoli „przeskakiwać” czytelnikowi przez informacje. 

Twój blog też będzie Twoją wizytówką, więc zrób wszystko, aby prezentować się na nim jak najlepiej. niech budzi w czytelnikach skojarzenie – tu znajdę pomoc. Niech czekają na nowe wpisy, tak jak się czeka na nowy odcinek serialu – tego Ci życzę!

zdjęcie: Photo by Andrew Neel on Unsplash

Wsparcie bloga