Wyobraź sobie, że chcesz kupić mieszkanie. Wczoraj późnym wieczorem po burzliwej ale konstruktywnej dyskusji z drugą połówką podjęliście decyzję – kupujemy mieszkanie. Fantastycznie! Przyszedł nowy dzień więc czas działać. Z kawy subtelnie unosi się kuszący aromat, a Ty jesteś już na serwisie ogłoszeniowym i zaczynasz wystukiwać kolejne zapytania. Od czego zaczniesz?

Wiele mówi się o tym, co jest ważne dla użytkowników. Na co faktycznie zwracają uwagę, co wybierają. To ważne informacje, ponieważ wiedza na temat preferencji poszukujących pozwala przewidywać trendy, skuteczniej pozycjonować oferty czy sprawniej budować bazę.

 

Ogłoszenia nieruchomości

Teraz masz możliwość zobaczyć, co rzeczywiście jest szukane przez Twoich potencjalnych klientów. Chciałbym podzielić się z Tobą wiedzą na temat kryteriów, jakimi kierują się poszukujący na portalu ogłoszeniowym. Czyli jak filtrują ogłoszenia, co zaznaczają w pierwszej a co w następnej kolejności, aby odnaleźć pożądane oferty.  Przed Tobą artykuł o tym, jak poszukujący filtrują ogłoszenia nieruchomości.

 

Na początek – mieszkania na sprzedaż

Pięć kryteriów, spośród tych w głównej wyszukiwarce portalu, cieszących się największym zainteresowaniem to:

  • liczba pokoi od – 59%
  • cena do – 56%
  • powierzchnia od – 43%
  • liczba pokoi do – 41%
  • powierzchnia do – 31%

 

serchglowny

 

Jak widać cena przestała być pierwszym – najważniejszym – kryterium sortowania. Dla większości użytkowników istotniejsza jest przestrzeń a więc liczba pokoi. Ten trend podkreślający komfort przestrzenny widać w pozostałych kryteriach, gdyż równie często użytkownicy sortują po „powierzchni od”,” liczbie pokoi do” oraz „powierzchni „do”. Dopiero w dalszej kolejności plasuje się „dzielnica” czy „w promieniu”

 

Wyszukiwania z „cena do”

Drugim co do znaczenia kryterium filtrowania jest „cena do”. Przyjrzymy się temu bliżej. Spójrzmy na tę sekcję dla mieszkań na sprzedaż i wynajem w Warszawie i Olsztynie. Wybrałem dane dla tych miast, aby najlepiej pokazać skalę. Zobacz, że użytkownicy przede wszystkim wpisują okrągłe kwoty. Zwróć też jakimi przedziałami się posługują.

Mieszkanie na sprzedaż  WARSZAWA
Cena do        Procent wyszukiwań
250000    PLN    15    %
300000    PLN    12    %
350000    PLN    10    %
400000    PLN    9    %
200000    PLN    8    %

Mieszkanie na wynajem    WARSZAWA
Cena do        Procent wyszukiwań
1500    PLN    28    %
2000    PLN    12    %
1000    PLN    12    %
1200    PLN    6    %
2500    PLN    6    %

Mieszkanie na sprzedaż     OLSZTYN
Cena do          Procent wyszukiwań

200000    PLN    17    %
150000    PLN    14    %
250000    PLN    10    %
300000    PLN    6    %
180000    PLN    5    %

Mieszkanie na wynajem Olszytn
Cena do          Procent wyszukiwań
1000    PLN    23    %
800    PLN    14    %
1400    PLN    13    %
1200    PLN    13    %
1500    PLN    9    %

 

Wniosek: jeżeli wiesz w jakich przedziałach cenowych użytkownicy poszukują, wiesz też z jaką częstotliwością Twoja oferta pojawi się na portalu. Pamiętaj także, że klienci wpisują okrągłe liczby! Dla przykładu ustawiając cenę na 202 000 zł masz mniejsze szanse na liczne wyświetlenia oferty niż określając ją na poziomie 200 000 zł.

 

Domy na sprzedaż i domy na wynajem

Klienci szukający domów na sprzedaż bezapelacyjnie w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę. Co drugie filtrowanie zaczyna się od „ceny do” (53%). Na dalszych pozycjach plasują się takie kryteria jak:

  • cena do – 53%
  • liczba pokoi od – 37%
  • rok budowy – 34%
  • powierzchnia od – 27%
  • powierzchnia do – 21%

domy

Jaki z tego wniosek? Jeśli sprzedajesz dom to zadbaj o jego atrakcyjność cenową. To najważniejsze kryterium dla kupujących i oczekiwanie, że kupimy ich tylko zewnętrzną otoczką jest iluzją. W przypadku domów na wynajem prym wiedzie liczba pokoi od – 85% wyszukiwań.

  • liczba pokoi od – 85%
  • cena do – 57%
  • liczba pokoi do – 35%
  • powierzchnia od – 30%
  • cena od – 16%

 

Lokal użytkowy na sprzedaż i wynajem

Przyjrzyjmy się jeszcze jednym wynikom: lokal użytkowy na sprzedaż i na wynajem. Jak myślisz, co tutaj jest najważniejsze dla klientów?

Lokal na sprzedaż

  • na parterze – 69%
  • powierzchnia od – 43%
  • powierzchnia do -42%
  • wejście od ulicy 0 42%
  • cena do 22%

Lokal na wynajem

  • na parterze – 84%
  • powierzchnia do – 62%
  • powierzchnia od -60%
  • wejście od ulicy 0 39%
  • parking 18%

lokal

W odróżnieniu od mieszkań i domów, użytkownicy poszukujący lokali zdecydowanie dookreślają pożądaną powierzchnię. Dla klientów ważne też są takie cechy użytkowe jak wejście od ulicy, pierwsze piętro czy parking. Cena stanowi 4-5 w kolejności kryterium wyszukiwań. Te różnice w porównaniu z mieszkaniami i domami są zrozumiałe, ponieważ lokale pełniąc funkcje komercyjne muszą być bardziej opłacalne inwestycyjne.

 

A co ze słowami kluczowymi?

Na końcu podzielę się jeszcze z Tobą wiedzą na temat słów kluczowych, które wpisują klienci szukając ofert. Uwaga – są to frazy zebrane ze wszystkich miast wyszukiwane z opisów nieruchomości.

  • Metro
  • ogródek
  • Metra
  • taras
  • Metrze
  • garaż
  • ogrod
  • mdm
  • umeblowane
  • do remontu

Koncentracja na poszukiwania lokali ze słowem „metro” od razu wskazuje, że zdecydowany odsetek klientów korzystających ze słów kluczowych to warszawiacy. Co ważne jednak, w tych wynikach nie chodzi tak naprawdę co się pokazuje, lecz że w ogóle się pokazuje. Że użytkownicy również w ten sposób szukają ofert. A jeśli tak, to warto wypełniając oferty zaznaczać wszystkie pola szczegółowe a w samych opisach zamieszczać wyróżniające się informacje stanowiące dodatkowe atuty oferty. Nigdy nie wiesz co zaznaczy klient.

 

Wnioski dla Ciebie

  • Po pierwsze, wiedza na temat tego, co jest najczęściej klikane, poszukiwane na portalach, pozwala tak uzupełnić ogłoszenie, aby było ono częściej wyświetlane niż oferty konkurencyjne Jest to jeden z najprostszych – i bezpłatnych – sposobów pozycjonowania ofert,
  • Po drugie, znajomość kryteriów wyszukiwań pozwala Ci bardziej przemyślanie selekcjonować nieruchomości do pozysku optymalizując czas ich sprzedaży,
  • Po trzecie, powyższe dane pokazują trendy preferencji konsumpcyjnych klientów, co pozwala przewidywać przyszłe zmiany na rynku i odpowiednio dostosowywać strategię rozwoju,
  • Po czwarte, pamiętaj, że klienci wpisują okrągłe liczby! Wpisując zatem 203 000 masz mniejsze szanse na liczne wyświetlenia oferty (gdyż część klientów dookreśli cenę na 200 000).
  • Po piąte wreszcie, powyższą wiedzę możesz w sposób praktyczny wykorzystywać zarówno podczas spotkań pozyskowych, jak i negocjacyjnych pracy nad ofertą. Pozyskując ofertę możesz przedstawić klientowi preferencje kupujących i na początku procesu sprzedaży określić taktykę i czas sprzedaży. Z kolei podczas spotkań dot. negocjacji zmiany ceny mając wiedzę o tym jak klienci sortują oferty masz argument w ręku do realnej obniżki.

 

Wiedza na temat preferencji zakupowych klientów to dla wielu firm podstawowy element rozwoju. Szczególnie w dobie internetu mamy możliwość pozyskiwać tony informacji o tym, jak klienci podejmują decyzje i co jest dla nich ważne. Ja i Ty – jako konsumenci – podlegamy takiej samej analizie przez tysiące firm. Skoro sami jesteśmy przedmiotem takich analiz wśród firm, które dzięki temu zbijają fortunę, może warto stanąć po te drugiej stronie i również analizować rynek.

Tabelaryczne zestawienie kryteriów poszukiwań dla wszystkich typów nieruchomości i transakcji możesz ściągnąć klikając w poniższy link: Kryteria wyszukiwania nieruchomości.

 

11

Artykuł jest częścią cyklu #ProfesjonalnyAgent realizowanego wspólnie z serwisem Nieruchomosci-online.

Wszystkie artykuły:

Zaprenumeruj ten blog przez e-mail

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.