Jak współpracować z serwisem nieruchomości

3

Lis, 2015

Na początku każdego roku tworzy się prognozy dotyczące tego, co ciekawego nas czeka. Co się może zdarzyć. Jakie trendy nas czekają? Mnie również udało się popełnić taką analizę i chociaż nie mamy jeszcze końca 2015, to postanowiłem zaakcentować jeden fakt. Mianowice jak współpracować z serwisem nieruchomości.

Jednym z wyraźniejszych trendów jaki obserwuję jest próba zacieśnienia współpracy między serwisami ogłoszeniowymi, a pośrednikami. I to głównie w zakresie budowania wizerunku agenta oraz promocji jego marki. Wymiarem tych działań jest content marketing. I dziś o nim trochę będzie.

Coraz więcej z nas dostrzega nie tylko potrzebę, ale przede wszystkim potencjał tkwiący w marketingu treści. W te działania włączają się bardzo aktywnie serwisy promując nasze marki. Ostatnio moją uwagę zwrócił artykuł jaki pojawił się na otodom napisany przez Magdalenę Olejarczyk i Krzyśka Marcinowskiego z brokerzy24. Materiał ciekawy i dobry merytorycznie jednak niekoniecznie wystarczająco dobrze podkreślający markę autorów.

Fakt ten skłonił mnie do bliższego przyjrzenia się jakości współpracy na linii pośrednik-serwis. Dlatego postanowiłem podzielić się z Tobą kilkoma refleksjami na temat tego, jak współpracować z serwisami nieruchomości. Jakie cele możesz realizować, jaką formę może przybrać Twoja współpraca oraz czego możesz się „domagać”.

Cele współpracy

Współpraca z serwisem nieruchomości może zakładać:

– wypromowanie Twojego personalnego wizerunku zarówno wśród klientów, jaki i w branży. Co Ci to da? Dwie korzyści. Pierwsza, psychologiczna związana jest z tym, iż możesz budować pozycję opiniotwórczej osoby, która będąc punktem odniesienia może realnie wpływać na określone wartości. Druga, biznesowa. Prowadząc regularne działania zwiększasz potencjał znalezienia jednej z Twoich treści przez klientów (indywidualnych i biznesowych), którzy będą chcieli zrobić z Tobą deal. Na ile to jest realne? No cóż, z doświadczenia mogę powiedzieć, że bardzo.

– linkowanie do Twojej witryny dzięki czemu wzmocnisz swoją stronę w wynikach wyszukiwania,

– nawiązanie i budowanie relacji biznesowych z przedstawicielami serwisu, co może przyczynić się do łatwiejszego negocjowania warunków współpracy. Lepszego dostępu do nowych produktów czy dedykowanych ofert promocyjnych. To są już naprawdę bardzo wymierne korzyści.

– pieniądze. Pieniądze za oferowanie swoich usług (np. w formie poprowadzenie szkolenia) w ramach wspólnej akcji.

Formy współpracy

Tutaj nie poszalejemy, ponieważ nasza branża nie jest jeszcze na etapie inwestowania w niestandardowe działania z branżowymi ekspertami. Przynajmniej nie na takim poziomie, jak chociażby branża socialowa. Co nie znaczy jednak, że jest źle. To, co możesz zrobić to:

– tworzyć i współtworzyć artykuły, udzielać komentarzy czy wywiadów do artykułów branżowych i okołobranżowych,

– personalnie i firmowowo wspierać promocję produktów serwisu,

– prowadzić konsultacje produktowe dotyczące wprowadzania nowych rozwiązań na rynek,

– przeprowadzić szkolenia, warsztaty, prezentację w ramach partnerstwa z serwisem.

Dobre praktyki współpracy

A teraz o tym, czego możesz oczekiwać. Jeśli już zdecydujesz się na współprace, z którymś z serwisów warto uzyskać z niej maksymalne korzyści. Skoro wkładasz wysiłek w stworzenie danego produktu (artykuł, szkolenie, konsultacje), to oprócz gratyfikacji finansowej (jeśli ją preferujesz) zadbaj również o inne korzyści. To jest:

– staraj się umieszczać w tworzonych przez siebie treściach Twoje profesjonalne zdjęcie, wraz z imiennym podpisem i wskazaniem biura nieruchomości,

– jeśli jest to tylko możliwe zamieść znak graficzny biura bądź swój oraz zalinkuj stronę. Jeśli masz swój profil w jakimś serwisie (np. starbroker) również go podlinkuj,

– tworząc długą treść (jak w przykładzie) wplataj osobiste historie oraz nawiązania do swojej marki. To nie tylko uwiarygodni przekaz, ale przede wszystkim pokaże, że Twoje biuro ma fach w ręku,

– zakontraktuj z serwisem, aby artykuł nie tylko ukazał się na portalu, ale przede wszystkim został dobrze wypromowany. Ustal w jakich miejscach będzie promocja. Fanpage serwisu, może lekka reklama, może wysyłka newsletterem do klientów) oraz jaki będzie jej czas (np. 2-3 dni). Niech treść, którą tworzysz trochę popracuje na Ciebie,

– współpracując na poziomie konsultacji produktowych zaproponuj nie tyle wynagrodzenie finansowe, co określone zniżki czy bonusy w wykorzystywaniu nowego produktu. Coś, co przyniesie długoterminową korzyść,

– realizując szkolenie czy wystąpienie oznacz prezentację swoją marką, poproś o wysyłkę prezentacji do klientów serwisu. Dodatkowo możesz napisać artykuł związany ze szkoleniem i wesprzeć swoją promocję.

ewidencjonuj (najlepiej w ogólnodostępnym miejscu: blog, strona www, linkedin) treści które tworzysz. Jeśli nie wszystkie, to przynajmniej te najważniejsze.

– zwracaj uwagę na to, jak serwis (a raczej jego przedstawiciel) buduje z Tobą relacje w okresie tzw. puazy we współpracy. Czy wspiera Cię w Twoich własnych działaniach promocyjnych, czy sprawnie rozwiązuje problemy, czy Cię słucha, czy z Tobą rozmawia.

 

To oczywiście wierzchołek góry lodowej. Zależy mi  jednak przede wszystkim, aby od razu zacząć stosować choćby te podstawowe zasady. Jednym mogą się one wydać absurdalnie śmieszne – fajnie, że ktoś jest na takim poziomie – innym, po prostu pomocne. Co ważne. Uważam, że jeśli masz podjąć współpracę niech będzie ona stała. Jeśli zamierzasz napisać jeden artykuł, bardziej przysłużysz się serwisowi niż sobie. I z czystej sympatii przestrzegam przed pisaniem opasłych artykułów od A do Z. One zawsze wyglądają jakby stworzył je redaktor serwisu a nie Ty. To jest mało fair.

Na końcu pozwolę sobie polecić serwisy, z którymi mam pozytywne wspomnienia. I, których partnerstwo polecam: gratka.pl (szczególny ukłon w stronę Leszka Łukaszewskiego), szybko.pl, otodom.pl, nieruchomosci-online.pl. Dobrej współpracy!

Wsparcie bloga