Gdybym Cię zapytał czy potrafisz się skutecznie komunikować zapewne odpowiedź brzmiałaby „tak”. Rozmawianie – a tym, w powszechnym mniemaniu jest komunikacja – to tak naturalna czynność, że potrafi ją każdy.

Dla mnie jest to oczywisty fałsz. Niewielu potrafi się sprawnie komunikować, czego najwyraźniejszym rezultatem są setki nieporozumień, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Sam jestem ofiarą wiecznego rozważania nad tym „czy dobrze coś komunikuję” i staram się każdego dnia powiększać w tym aspekcie swoją wiedzę. I wiem, że wieeeele przede mną. 

Na drodze edukacji trafiłem na coś niezwykłego. Książkę, która zmieniła moje myślenie o procesie budowania komunikatów. Pomogła sprawniej artykułować własne myśli, dzięki czemu znacząco skracam czas tworzenia prezentacji, lepiej przygotowuję przemówienia i dłużej utrzymuję zainteresowanie odbiorców. Ciekawy cóż to takiego?

 

Dynamiczna komunikacja

To książka Tajemnice dynamicznej komunikacji autorstwa Ken’a Davisa. Co sprawiło, że wpłynęła na zmianę moich przekonań na temat komunikacji? Prosta a zarazem piekielnie skuteczna metoda, która się w niej znajduje i brzmi SCORRE.

komunikacja-ksiązka

 

Jak się domyślasz SCORRE, to akronim utworzony od poszczególnych słów opisujących proces budowania dynamicznych komunikatów. Te słowa to:

S = Temat (Subject) – to konkretna kategoria. Aby był dobrze wyznaczony musi spełniać co najmniej trzy zasady. Musi trafiać do słuchaczy, być znany, może być zawężony odgórnie (np. sprzedaż nieruchomości).

C = Myśl przewodnia (Central Theme) – myśl przewodnia zawęża treść przemówienia do takiej ilości informacji, jaka jest możliwa do przyswojenia. Na przykład: jak efektywniej spać? 5 skutecznych rad na dobry sen. Senne marzenie – jakie mają znaczenie?

O = Cel (Objective) – najważniejszy punkt programu. To zdanie celowe, które ma pełnić rolę esencji przekazu. Jego zbudowanie bazuje na wypracowanym modelu uwzględniającym 4 elementy składowe. Nie mogę tu się rozpisywać, aby zachować trochę treści dla czytelnika. Niemniej przykład takiego zdania może mieć taką postać: Każdy lider powinien nauczyć się słuchać, aby skutecznie budować zespół.

R = Racjonalne podstawy (Rationale) – są to odpowiedzi na uwiarygodnienie słowa kluczowego. Najważniejsze, aby były zwięzłe, logiczne i krótkie.

R = Środki (Resources) – to pewnego rodzaju wzmacniacze dodające kolorytu do przekazu. Pomagają zrozumieć komunikat, dodają mu blasku i sprawiają, że chcę sie słuchać. Sprawiają także, że racjonalne podstawy są wiarygodne i pożądane.

E = Ocena (Evaluation) – wreszcie punkt dotyczący podsumowania i oceny. Spojrzenie z dystansu szukając odpowiedzi na pytanie czy nasz przekaz realizuje założenia?

Przekuwając ten schemat bezpośrednio na praktykę posłużę się przykładem własnego szkolenia z marketingu ofert.

 

temat: sprzedaż nieruchomości

myśl przewodnia: jak zarządzać ofertami nieruchomości? jak budować portfel ofert?, jak pracować z ofertą?

cel: Każdy agent nieruchomości powinien umieć zarządzać portfelem ofert, aby odnieść spektakularny sukces w branży.

racjonalne podstawy: spektakularny sukces = duże zarobki, niezależność finansowa, komfortowe życie, realizacja marzeń, rozwój osobisty, awans

środki: spektakularny, niezależność, marzenia, komfort

ocena: tu dochodzi do oceny ankietowej bądź bezpośrednio po spotkaniu, co najważniejszego zostało zapamiętane i dlaczego.

Zakładam, że nie jest to odkrycie na miarę przewrotu kopernikańskiego czy doniosłe jak lądowanie na księżycu jednak ważne. Ważne, ponieważ daje zauważalny wzrost skuteczności przekazu. Stąd, tak bardzo przemawia do mnie ta metoda, gdyż zaskakująco prosty sposób porządkuje proces komunikacji. A o prostotę dziś trudno.

ps książka poza szczegółowym opisaniem wspomnianej metody zawiera rady dotyczące wystąpień publicznych czy komunikacji niewerbalnej. Skupiłem się jednak na tym, co mnie najbardziej urzekło.

zdjęcie: Highways Agency

Zaprenumeruj ten blog przez e-mail

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.