Content marketing (marketing treści) to sztuka budowania i dzielenia się treścią, w celu wywoływania maksymalnego zaangażowania użytkowników. Klientów, którzy dzięki otrzymywanym korzyściom w niedalekiej przyszłości status „potencjalny” powinni zamienić na „realny”. 


Marketing treści to działania polegające na takim zarządzaniu komunikacją, by jej efektem był wzrost świadomości marki, dokładniejszego pozycjonowania. W efekcie wzrost sprzedaży.

 

Content marketing – 3 pytania

Typ treści i ich zakres jest uzależniony od tego, co de facto sprzedajemy. Podstawowa zasada działania pozostaje jednak niezmienna. Edukacja nastawiona budowanie zaufania do biznesu. Aby rozwijać swoją markę biura nieruchomości za pomocą content marketing należy trafnie odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania: co, gdzie i jak?

 

Co?

Czego nasi klienci chcieliby się od nas dowiedzieć? Na czym im zależy? O czym chcieliby poczytać, posłuchać? Co zobaczyć? Co ma ich bawić i weselić? Co ma być tym, dzięki czemu ich życie stanie się lepsze? Znalezienie trafnej odpowiedzi jest prawdziwą sztuką, która wymaga nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim pełnego poświęcenia się własnej pasji.

Uporczywego drążenia insightów (wglądów w preferencje konsumentów), badania ich reakcji i niestrudzonej, systematycznej pracy. Sukcesem tego wszystkiego będzie wypracowanie takiej wizji content marketingu, która będzie samoczynnie powielana przez innych.

 

Gdzie?

Najpowszechniejszą formą umiejscawiania content marketingu jest tablica aktualności i blog na stronie. Są to kanały pozwalające na samodzielne tworzenie treści przy dość niskich budżetach. Firmowy blog stanowi jednak absolutne minimum firmowej strony. Nie tylko ze względu na pozycjonowanie, ale przede wszystkim na budowanie społeczności i zarządzanie wartością marki. Blog umożliwia prezentowanie wiedzy, wyników działania, sukcesów, ale i porażek. To pierwszy kanał profesjonalnego podejścia do budowy content marketingu. Jest realną płaszczyzną nobilitowania własnego wizerunku. Jego minusem, jeśli nie będzie wspierany innymi kanałami, jest dość ograniczony zasięg.

W praktyce regularne prowadzenie ciekawego bloga nie jest oczywiście proste. Niestety najczęściej sprowadza się tylko do okresowych publikacji i lapidarnych, nastawionych na reklamę własnego produktu, notatek. Powszechne zjawisko wśród biur korzystających z tej formy komunikacji. Gdzie jeszcze można prowadzić content marketing?

Oczywiście na portalach społecznościowych: facebook, twitter, Google plus, linkedin. To podstawowe kanały budowania społeczności i zarządzania treścią. Świetną formą na promocję własnego biznesu i nietuzinkowego podejścia jest youtube czy vimeo.pl. Kolejna platforma to Slideshare jako idealne narzędzie do dzielenia się profesjonalną wiedzą. Jeśli mamy ciekawe podejście czy chcemy pokazać na czym się znamy, wystarczy stworzyć prezentację w PowerPoincie i zamieścić w serwisie. Dedykowane blogi dla ofert (blogspot, tumblr), interesująca kreacja (pinterest) czy nietypowa fotografia (instagram, streamzoo, flickr) to naprawdę morze możliwości propagacji treści.

 

Jak?

Skutecznie. Artykuły, zdjęcia, kreacja, multimedia, muzyka, prezentacje, infografiki itp. Wszystkie te elementy są oczywiście wykorzystywane w celu przyciągnięcia uwagi i zainicjowania pożądanej akcji. Tak naprawdę jednak ich nadrzędnym celem jest bycie instrumentem do animowania społeczności. Tylko poprzez zachęcanie do interakcji mamy możliwość rozszerzania zasięgu naszych treści i docierania z przekazem do nowych użytkowników.

Oprócz  znajomości zasad rządzących rozpowszechnianiem informacji ważna jest pomysłowość i sumienność. Nie ma innej drogi niż wytężona praca i próba ciągłego zaskakiwania innych. Warto dodać, że zarządzaniu społecznością oprócz istotnego zasięgu i wzrostu interakcji należy koncentrować się na ich głębokości. Pisał m.in. o tym Maciej Tesławski w „lojalności konsumenta”. Na tym, na jak bardzo bezpośrednią komunikację pozwalają sobie klienci, jak istotnych kwestii dotykają, wreszcie jak wielką wykazują się empatią. Innymi słowy nie ilość, a jakość.

Content marketing to coś więcej niż animacja społeczności. Jak pisze Jakub Prószyński to „przekazywanie wiedzy i inspiracji związanych z poszczególnymi brandami”. Powinniśmy naprawdę zacząć myśleć o prowadzeniu działań w tym obszarze. Dlaczego? Ponieważ my, pośrednicy jak mało kto mamy możliwość pracować z ludźmi. Dziś pośrednictwo kręci się wokół social media, Jesteś tu?