Audiomerkating, to sztuka wywierania wpływu na preferencje zakupowe konsumentów za pomocą dźwięków. Audiomarketing nieruchomości dotyczy określonych technik i sposobów wpływania na nastrój oraz zachowania klientów w miejscach sprzedaży przy wykorzystywaniu najróżniejszego rodzaju brzmienia. I tu rodzi się pytanie czy takim miejscem sprzedaży nie jest sprzedawane mieszkanie?

Odpowiedź wydaje się oczywista. Dlatego możemy się zastanowić, jak praktycznie działa audiomarketing nieruchomości i jak się go wykorzystuje podczas sprzedaży nieruchomości.

 

Na początku było „sklepisko”

Na wstępie trochę teorii. Badania przeprowadzone w latach 80. przez amerykańskiego psychologia R.E. Millmana dowiodły, że odtwarzana w miejscach sprzedaży muzyka wpływa na decyzje zakupowe klientów, zwiększając sprzedaż nawet o 40%. Dużo. Wynikami tymi szybo zainteresowały się tzw. malle (wielkie centra sprzedaży), a później wszystkie inne sklepy i branże potwierdzając swoimi zyskami wnioski eksperymentów. Dziś praktycznie każde miejsce, w którym znajdują się ludzie zainteresowani zakupem czegokolwiek jest wyposażone w sprzęt audio odtwarzający najróżniejszej barwy dźwięki.

Jeśli w szeroko pojętym biznesie muzyka stanowi podstawę działalności zarobkowej, to równie sprawnie może być wykorzystywana podczas sprzedaży nieruchomości. I tak faktycznie mogłoby być, lecz jak wiadomo między „móc” a „jest” nie zawsze zachodzi równość. Jeśli już tak się dzieje, to w marginalnym zakresie i to nie zawsze przy pełnym zrozumieniu istoty audiomarketingu. A jakie korzyści przynosi muzyka?

 

Audiomarketing nieruchomości

Po pierwsze, wzbogaca postrzeganą w danej chwili rzeczywistość o dodatkowe bodźce, umożliwiając widzenie rzeczy w „lepszych barwach”. Muzyka kreuje pozytywną atmosferę. Pobudza do aktywności ale przede wszystkim sprzyja kojarzeniu faktów i nadawaniu im nowych znaczeń. Dzięki niej łatwiej – w sposób podświadomy – łączymy rożne, często niewynikające z siebie a nawet sprzeczne, fakty.

Na przykład, spośród 5 identycznych mieszkań zdecydowanie lepiej zapamiętamy to, w którym grała muzyka bez względu na fakt czy obiektywnie było ono atrakcyjne, czy nie. Dalej, oglądając dwa razy ten sam salon, raz gdy jest w nim odtwarzana muzyka i drugi bardziej interesujący bez takiego odtwarzania, w tym pierwszym przypadku będzie on dla nas zdecydowanie atrakcyjniejszy. Co więcej muzyka może sprawić, że nie dostrzeżemy wad a zwykłym rzeczom zaczniemy przypisywać wyjątkowe znaczenia. Na przykład, salon w którym stoi zwykły stół jadalniany z zastawą i butelką wina, w tle nostalgicznych nut stanie się dodatkowo wspaniałym miejscem romantycznych uniesień.

Po drugie, muzyka aktywizuje działanie. Pobudza aktywność, skłania do zakupów, umila czas oczekiwania a wreszcie łagodzi nieprzyjemne sytuacje. Te funkcje są szczególnie istotne podczas stresu jakim dla wielu może być oglądanie mieszkania czy domu. Odbywając taką wizytę kupujący często może czuć się jak niekoniecznie oczekiwany gość. Zaradzić temu można właśnie poprzez muzykę, która pozwoli odwrócić jego uwagę. Przesunąć ciężar koncentracji z nieprzyjemnej sytuacji na nowe doświadczenia.

 

Co Ci w duszy gra?

Teraz każdy może się zastanowić jaką muzykę dobrać, aby była tą właściwą. Wiadomo, że przede wszystkim musi być dostosowana do charakteru wnętrza. W tych mocno nowoczesnych i drapieżnych, sprawdzą się nuty o szybszym i mocniejszym brzmieniu (na przykład klubowe brzmienia czy nawet rock). W standardowych czy klasycznych najlepiej włączyć spokojne utwory, znane przeboje albo muzykę chillout.

Dobór odpowiedniej nuty powinien zależeć od przeprowadzonej analizy potencjalnego klienta tak, by budowała w nim pozytywne skojarzenia. Bez względu jednak na wystrój mieszkania, psychologowie radzą trzymać się jednej zasady. Głośność powinna być ustawiona w ten sposób, aby stanowiła tło innych bodźców, a nie im przewodziła. Oznacza to, że muzyka powinna raczej grać cicho niż głośno.

Jakie korzyści przynosi audiomarketing nieruchomości? Najogólniej mówiąc muzyka wpływa na kompleksowe postrzeganie nieruchomości. Jest motywatorem, który wytwarzając pozytywne emocje poprawia nasze samopoczucie. Co więcej, zgodnie z teorią psychologii zachowań, dźwięki zaraz po zapachu są najistotniejszym wskaźnikiem wnioskowania o produkcie. W przypadku oglądania nieruchomości muzyka stanowi więc nie tylko element aktywizujący uwagę i pozytywne emocje, ale przede wszystkim pozwala na budowę atrakcyjnego wizerunku. A czy Ty sprzedajesz z muzyką w duszy?

 

Artykuły, które warto przeczytać w tym temacie:

Zaprenumeruj ten blog przez e-mail

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.