Z czym kojarzy Ci się szkoła? Oczywiście poza tym, że „było to dawno, dawno temu”. Wymagający nauczyciele, pierwsze miłości, konflikty, duma z piątek i pokątnie ukrywane dwóje?  

Ale jest coś jeszcze – osobisty plecak. Był naszym centrum dowodzenia. Mieścił w sobie wszystko, co potrzebne. Podręczniki, zeszyty, pogięty brudnopis, kilka niepiszących długopisów i starą drożdżówkę.

A  jak dzisiaj wygląda Twój plecak? Plecak agenta nieruchomości?

 

1. Agent w terenie

Praca w nieruchomościach to przede wszystkim praca na żywym organizmie. Na domach, mieszkaniach, lokalach i działkach naszych klientów. Aby wykonywać ją efektywnie, warto zaopatrzyć się w niezbędne minimum sprawnego pośrednika. Zacznijmy od oczywistych oczywistości:

 

  • Smartfon/tablet – nie po to, by chwalić się logo jabłuszka na obudowie, lecz by szybko i sprawnie kontaktować się z klientami. Odpowiadać na maile, ewidencjonować kontakty, tworzyć oferty, udostępniać zdjęcia, zapisywać zadania w aplikacjach, czy przeglądać i prezentować oferty nieruchomości.
  • Dalmierz – jako aplikacja w telefonie jest świetnym rozwiązaniem dla agentów pragnących szybko zmierzyć pomieszczenia, co przyda się nie tylko do tworzenia opisów, ale rzutów.

Co polecam? Ruler free – tape measure lenght na iOS i Dalmierz : Smart Measure na Androida.

  • Kompas – ile razy zastanawiałeś się, na którą stronę wychodzą okna? Zamiast zgadywać i robić głupie miny ściągnij aplikację – np. Compass, a dzięki temu już zawsze będziesz wiedział, gdzie jest właściwy biegun.
  • Aplikacje serwisów nieruchomości: otodom, gratka, nieruchomości-online. Polecam, jeśli chcesz szybko i sprawnie wyszukać dla klienta ofertę, sprawdzić własną – dopiero co opublikowaną – czy zweryfikować rynek!

Tutaj znajdziesz zestaw aplikacji nieruchomościowych w Google Play.

 

2. Obróbka zdjęć

Nie każdy ma możliwość, ale i chęć wspierać się zawodowstwem fotografa. Dla tych agentów z pomocą przychodzą przydatne rozwiązania:

 

  • Adobe Photoshop – absolutny król, jeśli chcesz wyciągać ze zdjęć to, co najlepsze. Nie ukrywam, że wymaga zdobycia konkretnych umiejętności, ale na to wystarczy dosłownie kilka dni. Potem obrabianie zdjęć będzie przyjemnością!
  • RawTherapee – jeśli fotografujesz w formacie RAW, dzięki tej aplikacji poprawisz naświetlenie, kolorystykę, detale itp. Co więcej, program jest darmowy i oferując podobne możliwości do Photoshopa, nie przeraża złożonością.
  • Pixlr Editor – w formie kafelkowej możesz edytować nie tylko całej zdjęcia, ale również poszczególne elementy. Nie otrzymasz tak dużych możliwości jak w Photoshopie, ale do działania w mediach społecznościowych nadaje się idealnie.
  • BeFunky – przyjemny edytor graficzny, który zainspiruje Cię do zmian!
  • Pickmonkey – bardzo fajna aplikacja, dzięki której za pomocą różnych filtrów możesz podkręcić swoje fotki. Zrobisz proste, przykuwające uwagę zdjęcia. Zobacz krótki poradnik, jak przygotowywać proste grafiki w tej aplikacji,
  • IrfanView – przed długi czas z powodzeniem używałem tego programu. Co do zasady służy do przeglądania zdjęć, lecz sprawdza się również w ich edycji.
  • Birme – sprytne narzędzie, dzięki któremu zmienisz rozmiar plików graficznych.

 

Komentarz – Alicja Palińska, Nieruchomosci-online.pl:

Jeśli nie masz naturalnej umiejętność chwytania świetnych kadrów z doskonałym światłem, gorąco namawiam do korzystania z edytorów zdjęć. Oprócz rozjaśniania, kontrastowania, niwelowania przejaśnień czy cieni, koloryzowania czy zmniejszania nasycenia koloru, zwracam Ci również uwagę na funkcję przycinania zdjęć.

Najlepiej jest unikać robienia zdjęć nieruchomości w pionie, ponieważ ich prezentacja na niektórych portalach z poziomu listy oraz ogłoszenia jest automatycznie „ucięta” do jednolitego, poziomego widoku. Dotyczy to głównie zdjęć wąskich pomieszczeń, jak łazienki, korytarze, małe pokoje, kuchnie. Dopiero w pełnoekranowym lub powiększonym widoku galerii widzimy całe zdjęcia w pionie. Jednak sporo poszukujących korzysta z szybkiego dostępu do zdjęć na listach i widzi ucięte kadry. Jeśli już zdarzy Ci się sfotografować pomieszczenie w pionie, wówczas najlepiej przyciąć je samemu do odpowiedniego kadru w edytorze, niż zdawać się na automatyzację.

Widzę również sporą grupę biur, które importując ogłoszenia na portale, nie zwracają uwagi na wybór zdjęcia głównego. Przez to zdarza się, że zdjęcie, które reprezentuje daną ofertę na liście lub w powiadomieniach mailowych, przedstawia ciemny korytarz, klatkę schodową lub niewyremontowaną łazienkę. Na pewno nie przykuwa to uwagi, a wręcz odstrasza poszukujących.

Zawsze warto sprawdzić, jak ogłoszenia wyświetlają się na portalach, w których są prezentowane, szczególnie jeśli biuro korzysta z automatycznych importów.

 

3. Baza darmowych zdjęć

Jeśli prowadzisz bloga lub tworzysz kanał na facebooku czy Instagramie, z pewnością mogą Ci się przydać atrakcyjne zdjęcia. Nie wszystko możesz zrobić samodzielnie, dlatego z pomocą przychodzą ekstra banki zdjęć.

 

Licencja CCO – możesz wykorzystywać zdjęcia bez konieczności wskazywania na autora:

Licencja  CC BY – możesz wykorzystywać materiały, ale musisz wskazać autorstwo:

I jeszcze do poczytania zestawienia:

4. Tworzenie opisów

Opisy nieruchomości należy tworzyć indywidualnie do każdej oferty, lecz możesz korzystać z narzędzi, które zoptymalizują ten proces.

 

Komentarz – Alicja Palińska, Nieruchomosci-online.pl:

Przede wszystkim zachęcam przyjrzeniu się treściom swoich ogłoszeń pod względem przymiotników w nich występujących. Aby treść ogłoszenia trafiła do poszukującego, użyty język musi być zrozumiały a składnia przejrzysta. Jednak bez zbędnych zawiłości można uatrakcyjnić ofertę, tak aby użyte wyrażenia nie usypiały czytelnika, tylko pobudzały jego emocje.

Część ogłoszeń, które przeglądam na portalu, wymaga pracy nad prostotą zdań i korekty związanej z usunięciem zbędnych określeń. Bardzo często spotykam powtórzenia oraz używane obok siebie synonimy. Mieszkanie rozkładowe, bez pokoi przechodnich. Pomieszczenia jasne i widne. I jeszcze słoneczne. A wszystko to w jednym zdaniu.

Atrakcyjna oferta, atrakcyjne mieszkanie, atrakcyjna lokalizacja – ten przymiotnik mogę znaleźć w wielu ogłoszeniach, które często pojawiają się nawet dwu-, trzykrotnie w jednej ofercie.

Jeśli coś zrobi na Tobie wrażenie w mieszkaniu, okaż to. Przyciągająca wzrok aranżacja. Reprezentacyjny korytarz. Modelowy rozkład mieszkania. Klimatyczna sypialnia. Rozchwytywana okolica. Zamiast używać oklepanych i powszechnych słów jak ładny, atrakcyjny, ciekawy, skorzystaj ze słownika synonimów i sprawdź, czy inne, wyróżniające się słowa nie pasują do Twoich opisów.

Jak mówi prof. Jerzy Bralczyk „Nie tylko chodzi o to, żeby ktoś usłyszał, ale też pomyślał”. Niech zatem Twoje treści, które sprzedają domy były poruszające i niebanalne – bo kto chce mieszkać w nudnym i bez charakteru lokalu.

 

 

5. Organizacja pracy

Kiedy inni wymagają od nas, abyśmy pracowali lepiej i szybciej, my musimy działać mądrzej. Sprawniej. Efektywniej.

  • Pogram do zarządzania ofertami – tak, tak. Pierwszym narzędziem pracy agenta jest program do zarządzania ofertami. Polecane program: AsariGalactica Virgo, Agencja 5000, Inetonline, IMO, locumnet.
  • Google i G Suite – niech Cię nie zdziwi, że zaraz po softach w zestawieniu jest Google. Jego narzędzia (gmail, kontakty, dysk, kalendarz, notatnik) pozwolą Ci zapanować nad rzeczywistością internetową.
  • Nozbe – polska – przyjemna i przystępna – aplikacja do zarządzani zadaniami. Świetnie się sprawdza przy prostych i powtarzalnych zadaniach, które musimy koniecznie wykonać, a czasem wylatują nam z głowy.
  • Trello/Asana – dosyć proste, a przy tym praktyczne narzędzie wspierające zarządzanie zadaniami i projektami. Możesz je spokojnie wykorzystywać, jako bazę do pracy nad swoim rozwojem, agregowania notatek czy pracy z menadżerem.

6. Przechowywanie plików

Tu wymienię tylko dwa, za to najlepsze rozwiązania.  Jeśli potrzebujesz przechowywać pliki: zdjęcia, dokumenty, raporty, analizy, protokoły itp., wszystko to zagwarantuje Ci Google dysk bądź Dropbox. Kwestia wyboru interfejsu i ceny.

 

 

7. Promocja ofert

Tak! Twój plecak to przede wszystkim oferty i skuteczny sposób ich promocji. A zatem do dzieła!

  • Serwisy nieruchomości – są najskuteczniejszym medium promocji ofert. Nigdzie indziej nie wygenerujesz tak dużego ruchu na ofertach, jak w serwisach nieruchomości.
  • Facebook – traktuj go jako medium, dzięki któremu wieść o ofertach na sprzedaż rozniesiesz wśród znajomych a wyjątkowe okazje zareklamujesz szerszej grupie.
  • Google (adwords, remarketing, google plus) – sieć reklamowa Google jest doskonałym narzędziem wspierającym, a często efektywnie zastępującym dotychczasowe kanały promocji.
  • Instagram – aplikacja, która z pewnością pomoże Ci budować wizerunek pracodawcy oraz markę osobistą.
  • LinkedIn – podobnie jak wyżej. Masz też możliwość dotarcia do klientów biznesowych i budować wizerunek pracodawcy.
  • Blog – jest doskonałym narzędziem nie tylko do personal brandingu, ale pozyskiwania ruchu na Twoje oferty czy bezpośredniej sprzedaży nieruchomości.

 

Komentarz – Alicja Palińska, Nieruchomosci-online.pl:

Gdzie się warto reklamować? – to pytanie pojawia się najczęściej wśród osób rozpoczynających pracę na rynku nieruchomości. Jednak nie oznacza to wcale, że doświadczeni pośrednicy znają jedyną, prawdziwą odpowiedź. Przede wszystkim w  biznesie sprawdzają się różne rozwiązania w zależności od skali, charakteru czy lokalizacji biznesu.  

W przypadku wyboru miejsc do promocji ogłoszeń z zawężeniem na portale nieruchomości dla niektórych wybór jest oczywisty – największy portal, najgłośniej się reklamujący, ale przy tym również najbardziej kosztowny. Czemu kosztowny? Ponieważ koszt wybicia się przed szereg wśród tysięcy innych ogłoszeń na liście rośnie, im większa jest konkurencja. Im więcej konkurentów, tym koszt pierwszego miejsca na listach większy. Spada przy tym również efektywność mierzona zainteresowaniem i zapytaniami, której wyróżnienia nie zawsze są w stanie podnieść.

Zalecam zatem dywersyfikację promocji na różne portale, oczywiście po przetestowaniu, na którym koszt jednostkowy zapytania jest optymalny i akceptowalny. Dodam również, że pomimo tych samych usług, każdy portal jest inny. Różnica występuje w wyglądzie, podejściu do użytkownika, wyświetlaniu reklam czy pozyskiwaniu ruchu. Warto przyglądać mechanizmom działania każdego znaczącego portalu, czy to ogólnopolskiemu czy lokalnemu.

 

 

8. Literatura

Rozwój każdego z nas o to również wiedza innych spisana na kartach wielu książek. Oto lista branżowych bestsellerów. Lista totalnie subiektywna.

 

 

9. Rozwój osobisty

Praca agenta nieruchomości to nie tylko kwestia spraw bieżących, ale również praca nad własnym rozwojem. Stąd możesz z powodzeniem czerpać najlepszą wiedzę.

  • PFRN – strona Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości – kompendium wiedzy o tym, co się dzieje na rynku!
  • Recamp – największe warsztaty branży nieruchomości.
  • Stowarzyszenia – najlepsza formuła integracji środowiska i lokalnego rozwoju biznesu.
  • Grupy – oczywiście facebookowe, które są źródłem pomysłów, inspiracji, wiedzy i informacji: Ogólnopolskie forum pośredników, Na temat nieruchomości, Strefa DOSPON.

 

Komentarz – Alicja Palińska, Nieruchomosci-online.pl:

W natłoku informacji i udostępnianej online wiedzy, polecam aplikację Pocket, która umożliwia zapisywanie artykułów, plików wideo i innych do późniejszego przeczytania w dogodnym czasie. Aplikacja jest do zainstalowania na telefonie oraz jako wtyczka na komputerze, zatem bez względu na to, gdzie natrafisz na interesujący Cię materiał, zapisujesz go do swojej listy, pełnej inspiracji i wiedzy, do której zawsze masz dostęp.

 

Jak wygląda Twój plecak? Jakimi narzędziami możesz podzielić się z innymi?

 

11

Artykuł jest częścią cyklu #ProfesjonalnyAgent realizowanego wspólnie z serwisem Nieruchomosci-online. Wszystkie artykuły: